Aanbod zelfhulptrainingen

Beter slapen

Goed slapen is belangrijk. Iedereen heeft slaap nodig om tot rust te komen en te herstellen. Helaas gaat goed slapen niet bij iedereen vanzelf. Kom jij moeilijk in slaap? Of lukt het je niet om de hele nacht door te slapen? Het is mogelijk om met hulp van de online zelfhulp van Evie jouw slaappatroon te veranderen.

Betrokken omgeving

Als naaste van iemand met psychische klachten kan er veel van je gevraagd worden. In deze zelfhulptraining geeft Evie je tips en trucs om anders om te gaan met de situatie van jou en je naaste(n). Onder andere met behulp van oefeningen leer je om meer balans aan te brengen in de zorg voor de ander en de zorg voor jezelf.

Dankbaarheid

Wil jij je meer focussen op de positieve dingen in je leven? ‘Dankbaarheid’ is een hands-on training die je leert dankbaarheidsmomenten te herkennen en in je routine in te bouwen.

Dankbaarheid tijdens de coronacrisis

Het is makkelijk om je in coronatijd te focussen op wat er misgaat. Het kan je helpen om je juist te richten op de dingen waar je dankbaar voor bent. Deze training helpt daarbij.

Gezond eten

Is het belangrijk dat je gezonder gaat leven? Deze zelfhulptraining helpt je om gemotiveerd te raken en de eerste stappen te zetten naar een gezonder leven.

Gezonder leven

Is het belangrijk dat je gezonder gaat leven? Maar heb je geen idee hoe je dit aan kunt pakken, of heb je niet genoeg motivatie? Deze training helpt je om je motivatie voor een gezonder leven te vinden en hoe dit op te pakken.

Grenzen aangeven

In de training ‘Grenzen aangeven’ leer je in vier delen hoe je je grenzen aangeeft. Dit helpt je niet alleen om aan te geven wat je niet wilt, maar ook om aan te geven wat je wél wilt of kunt doen. Zo helpt de training u bij het vinden van een middenweg: Je kunt er voor een ander zijn, maar je blijft op je eigen grenzen letten.

Fluitend naar je werk

Wil je weer fluitend naar je werk? Wil je beter leren omgaan met stress? In deze zelfhulptraining leer je herkennen wat jou gestrest maakt, wat jou energie geeft én wat jou ontspanning brengt.

Je persoonlijke route

Wat is een persoonlijke route? En wat kun je ermee? In deze korte online training wordt hier antwoord op gegeven.

Je probleem in kaart

Je zit niet lekker in je vel of loopt tegen één of meer problemen aan. Wat is er precies aan de hand? Wat kan jou helpen om hieraan te werken? Om deze vragen te kunnen beantwoorden, helpt de online zelfhulp van Evie jou om je situatie stap voor stap in kaart te brengen zodat je hier als volgt mee aan de slag kunt gaan om vooruit te komen.

Meer bewegen

Wil je gezonder leven? Deze zelfhulptraining geeft informatie over hoe je meer kunt bewegen. Door middel van een actieplan wordt je geholpen bij het opstellen van een doel en het bijhouden en behalen van jouw doel op weg naar een gezondere leefstijl.

Mentaal sterk tijdens de coronacrisis

Soms is het moeilijk om je mentaal sterk te houden, zeker ten tijde van deze coronacrisis. Deze training is ontwikkeld voor mensen die nu wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken.

Mindfulness

De online zelfhulp Mindfulness kan om diverse redenen gevolgd worden: je wilt meer rust ervaren, minder piekeren, beter omgaan met stress, beter concentreren, beter slapen of beter ontspannen. Bij Mindfulness doe je als het ware een stapje terug en merkt op wat er om je heen en binnen jezelf gebeurt. Zo word je je meer bewust van je eigen ervaringen. Door hier zonder oordeel naar te kijken, wordt het makkelijker om je ervaringen te laten zijn zoals ze zijn.

Ontspannen

Gespannen zijn voel je in je lijf, je hoofd en vaak overal tegelijk. Spanning is normaal, soms zelfs gezond, maar zodra het je moeilijk lukt om weer te ontspannen, kan je hier last van krijgen. Evie biedt online zelfhulp die je leert hoe je je kunt ontspannen.

Pak je somberheid aan

In deze zelfhulptraining pak je je somberheid aan en krijg je informatie over somberheid. Je onderzoekt hoe jouw somberheid in elkaar zit. Je leert stapje voor stapje wat je kunt doen om je minder somber te voelen.

Zelfbeeld

Kun jij goed benoemen wat je positief aan jezelf vindt? Veel mensen blijken dit lastig te vinden. Verbeterpunten daarentegen kunnen we wel allemaal hardop benoemen. Zodra deze verbeterpunten, oftewel de meer negatieve punten, de overhand gaan nemen wordt je zelfbeeld negatief. Dit kan zwaar op je drukken. Om je te helpen aan een meer realistisch zelfbeeld biedt Evie online zelfhulp waarin je aan de slag gaat met diverse oefeningen.

Aanbod coronagerelateerde zelfhulptrainingen
Mentaal sterk tijdens de coronacrisis

Deze module bestaat uit twee onderdelen: In het eerste deel wordt met name begrip getoond voor de gevoelens en gedachten die mensen kunnen hebben in deze tijd. Eigenlijk is alles begrijpelijk. Er wordt benadrukt dat het belangrijk is deze gevoelens te accepteren en er niet tegen te vechten. In het tweede gedeelte worden praktische tips gegeven voor het omgaan met de coronacrisis. Zo worden de volgende zes vragen gesteld waarop een antwoord gegeven kan worden:

  • Hoe blijf je je verbonden voelen?
  • Wat kun je wel controleren?
  • Moet je het nieuws blijven volgen?
  • Hoe voel je je voldaan?
  • Hoe zorg je voor jezelf?
  • Hoe ga je om met onzekerheid en teleurstelling?

De module is kort en bonding, maar bevat veel informatie.

Dankbaarheid tijdens de coronacrisis

In tijden van de coronacrisis is het makkelijk veel negatieve gedachtes te hebben en je alleen te focussen op wat er misgaat. Het kan iemand daarom helpen om te focussen op dingen waar diegene dankbaar voor is. Deze module bestaat uit drie onderdelen:

  • In het eerste deel wordt bewijs gegeven voor waarom dankbaarheid werkt en wat men eraan kan hebben.
  • In het tweede deel van de module kan er met verschillende oefeningen nagedacht worden over waar iemand dankbaar voor is.
  • In het derde deel van de module wordt de nadruk gelegd op hoe dankbaarheid in de dagelijkse routine kan worden verwerkt. Ook ontvangt de persoon een online dagboek waar vanaf dat moment dankbaarheidsmomenten in bijgehouden kunnen worden.
Blijf thuis, blijf fit

Fit blijven kan normaliter voor velen al een uitdaging zijn, maar iemand de hele dag thuis moet zitten, wordt die uitdaging alleen nog maar groter. Deze module laat manieren zien om gezond te blijven eten en bewegen tijdens de coronacrisis. In deze module wordt de nadruk gelegd op het zetten van kleine stappen. Tegelijkertijd is er aandacht voor om niet te hard te zijn tegen jezelf. De module bestaat uit twee onderdelen:

  • Motivatie: deelnemers bouwen motivatie op om fit te blijven. Ze kiezen daarvoor een manier die bij hen past, zoals een ‘hoger doel’, of fit blijven inpassen in hun waarden
  • Informatie: ook krijgen deelnemers informatie over gezond eten en gezond blijven. Wat is een gezonde leefstijl? Maar ook: hoe kun je specifiek tijdens de coronacrisis fit blijven en je gezonde leefstijl toepassen?
Thuiswerken tijdens de coronacrisis

Door de coronacrisis moeten veel mensen thuiswerken. Hoe richt je je werkplek het beste in? Hoe kun je je het beste concentreren? En hoe schakel je na een werkdag over van werkmodus naar thuismodus?

In de module Thuiswerken tijdens de coronacrisis worden verschillende tips gegeven om beter en gezonder thuis te kunnen werken. Hierbij komen verschillende onderwerpen aan bod:

  • Hoe richt je thuis een fijne, gezonde werkplek in?
  • Maak een planning voor je dag om productiever te zijn en je meer voldaan te voelen aan het einde van de dag.
  • Start en eindig je dag met een ritueel.
  • Maak een to-do lijst.
  • Blijf in contact met anderen.

In de module wordt vooral ook benadrukt dat je niet te hard voor jezelf moet zijn. Voor iedereen is het een lastig tijd en je moet voor jezelf nagaan wat haalbaar is.

Eenzaamheid tijdens de coronacrisis

Veel mensen voelen zich eenzaam tijdens de coronacrisis. Deze module biedt ondersteuning bij eenzaamheid. Hoe? Onder andere door informatie te geven over eenzaamheid. Waar komt het vandaan? Wat zijn kenmerken van eenzaamheid? En ook: in welke situaties kun je je eenzaam voelen? De eigen eenzaamheid wordt onderzocht, zodat hij daarna effectief verminderd kan worden. Tips om eenzaamheid te verminderen, worden in twee aparte delen gegeven:

  1. Contact zoeken met anderen en contact met anderen verdiepen tijdens de coronacrisis. Hierbij komt bijvoorbeeld videobellen, anderen helpen en online activiteiten ondernemen aan bod.
  2. Je beter voelen in je eentje, door middel van leren je eigen beste vriend te worden, jezelf af te leiden en je gedachten te veranderen.

In de module wordt benadrukt dat je niet te hard voor jezelf moet zijn. Voor iedereen is het een lastig tijd en je moet voor jezelf nagaan wat het beste werkt.

Jeugd: wat betekent het coronavirus voor jou?

Het zijn vreemde tijden. Zeker voor jongeren verandert er veel; ze zitten meer thuis dan voorheen en de sociale contacten zijn beperkt. Hoe ga je daarmee om? De module kan de jongeren daarbij helpen. Deze module is bedoeld voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar die ondersteuning kunnen gebruiken.

De module bestaat uit twee onderdelen:

  1. In het eerste onderdeel wordt stilgestaan bij gedachten en gevoelens die kunnen spelen bij de jongeren tijdens deze corona-situatie. In de module wordt benadrukt dat je niet te hard voor jezelf moet zijn. Voor iedereen is het een lastige tijd en je moet voor jezelf nagaan wat het beste werkt.
  2. In het tweede deel worden praktische tips gegeven voor het omgaan met het coronavirus. Er worden 5 vragen gesteld en beantwoord:
    • Wat moet ik weten over het virus?
    • Hoe zorg ik goed voor mezelf?
    • Hoe ga ik om met zoveel thuis zitten?
    • Wat kan ik doen als ik mijn vrienden mis?
    • Moet ik het nieuws blijven volgen?
Aanbod dagboeken

Naast zelfhulptrainingen biedt Evie ook dagboeken aan waarin emoties, beelden of specifieke momenten kunnen worden gedeeld.

Emotie

Met het dagboek ‘Emotie’ houd je bij hoe je gevoel van die dag was. Je kunt je gevoel ook toelichten met behulp van tekst of een foto. Je kunt je gevoel per dag volgen in een grafiek. Zo krijg je meer inzicht in je gevoel.

Inspiratiemomenten

In dit dagboek kun je met behulp van tekst en foto’s momenten verzamelen die jou inspireren. Dit kan je op moeilijke momenten wat moed geven.

Moment

Met het dagboek ‘Moment’ kun je momenten vastleggen. Dat kunnen bijvoorbeeld leuke, zware, grappige, verdrietige, stoere, onverwachte of gezellige momenten zijn. Door deze momenten te verzamelen heb je een plek voor jezelf om terug te zien wat je allemaal hebt meegemaakt.